- De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA wil dat veertig Boeings van het type 737 MAX 9 opnieuw worden geïnspecteerd.
- De veertig vliegtuigen maken deel uit van de 171 Boeings van dit type die aan de grond moeten blijven na een calamiteit met een Boeing van Alaska Airlines eind vorige week.
- Naast Alaska Airlines moest ook United Airlines honderden vluchten schrappen die zouden worden uitgevoerd met de probleemvliegtuigen.
- Lees ook: Dit zijn de 25 veiligste luchtvaartmaatschappijen, volgens nieuwe ranglijst – KLM zit erbij
De Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA wil dat veertig Boeings van het type 737 MAX 9 opnieuw worden geïnspecteerd. De toezichthouder eist ook extra informatie over de nieuwe manier waarop Boeing deze toestellen wil inspecteren en onderhouden voordat ze de lucht in mogen. Dat maakte de FAA vrijdagavond bekend.
De veertig vliegtuigen maken deel uit van de 171 Boeings van het type 737 MAX 9 die de FAA aan de grond houdt nadat een Boeing van Alaska Airlines eind vorige week vlak na het opstijgen een deurpaneel was verloren. Als de inspecties van de veertig vliegtuigen worden goedgekeurd, kunnen ze ook op de overige toestellen worden toegepast. Maar de toestellen blijven nu nog voor onbepaalde tijd aan de grond “voor de veiligheid van Amerikaanse reizigers”.
De luchtvaartautoriteit zei hoopvol te zijn na uitgebreide instructies van de kant van Boeing voor inspectie en onderhoud na het incident met het vliegtuig van Alaska Airlines. Wanneer ze de inspectie van de veertig vliegtuigen volledig heeft nagezien, zal de FAA bepalen of de instructies van Boeing aan de veiligheidseisen voldoen. Ieder vliegtuig dat nu nog aan de grond staat, moet eerst een keuring volgens de nieuwe methode ondergaan voordat het weer mag vliegen.
Naast Alaska Airlines moest ook United Airlines honderden vluchten schrappen die zouden worden uitgevoerd met de probleemvliegtuigen. Europese luchtvaartmaatschappijen kunnen blijven doorvliegen met hun Boeing-toestellen, zei de Europese luchtvaartautoriteit EASA vorige week.
Het losgeschoten deurpaneel, volgens eerste onderzoeken het gevolg van loszittende bouten, heeft de verhoudingen tussen de FAA en Boeing opnieuw op scherp gezet. Na twee crashes met de Boeing 737 MAX 8 in 2018 en 2019 bleek er ook veel mis te zijn met de kwaliteitscontroles, die de FAA voor een deel had uitbesteed aan de fabrikant zelf. Begin 2021 trof Boeing een schikking van 2,5 miljard dollar in de Verenigde Staten wegens misleiding van de FAA.